Az elmúlt ciklusok során a Tolna Megyei Önkormányzat széleskörű együttműködés által, számos partner segítségével jutott el odáig, hogy a Sió projektnek immár szemmel látható eredményei vannak – jelentette ki Naszvadi Balázs. Ebben a partnerségben nem csupán a Sió környéki települések – pl.: Szekszárd, Sióagárd, Harc, Kölesd, Pálfa, Simontornya – önkormányzatai, hanem a Szekszárdi Kajak-Kenu Sportegyesület és a CSIGA-BIGA Mozgás és Készségfejlesztő Alapítvány is részt vesznek.
– Fontos, hogy a szakmai szereplők is képviseltessék magukat ebben a gigászi projektben – húzta alá az osztályvezető. Közös célt tűztünk ki magunk elé, méghozzá azt, hogy a megye turisztikai potenciálját erősítsük a Sió csatorna vízi és kerékpáros fejlesztései révén. Ha ezek az útvonalak elérhetőek lesznek, akkor az komoly vonzerővel bír majd a turisztikai szegmensen belül, és ezekkel az attrakciókkal sikeresen elérhetjük a célcsoportokat.
– Elképzelésünk szerint a Balatontól a Dunáig vízen és két keréken biztosítunk túralehetőségeket; a Sió csatorna Tolna megyei szakaszán összesen 85 kilométeres kajak-kenu útvonal jön létre, míg a kerékpárút hosszúsága mintegy 70 kilomátert tesz ki. A vízi és kerékpáros útvonalakon közös megállók, pihenők, illetve átszálló pontok épülnek ki, mi több, a Szekszárd palánki hídfőnél egy turisztikai központ várja látogatóit. Az útvonal magában foglalja a Harcig a Sió töltésen húzódó kerékpárutat, egy kerékpáros hidat a Völgységi-patakon, illetve közúton kijelölt kerékpárutat Harctól Simontornyáig.
Naszvadi Balázs tovább részletezte, mely településeket érintően készülnek például vízi kiszállók – kettő az Árvízkapunál, valamint Szekszárdon, Sióagárdon, Harcon, Medinán, Kölesden, Borjádon, Uzdon, Sárszentlőrincen, Pálfán, Simontornyán és Ozorán –, illetve megálló épületek – Harcon, Kölesden, Sárszentlőrincen, Pálfán és Simontornyán – és egy foglalkoztató központ, amelynek Medina ad otthont.
A Sió esetében egy öszetett projektről beszélünk, melyet több pályázat révén valósíthatunk meg – emlékeztetett Naszvadi Balázs. Öt projekt járul hozzá ahhoz, hogy elérjük céljainkat:
- A Sió vízi turisztikai fejlesztés I. üteme (TOP-1.2.1-15-TL1-2016-00019) 340.260.748 Ft támogatással,
- a Sió-mente kerékpár turisztikai fejlesztés I. üteme (TOP-1.2.1-15-TL1-2016-00016) 413.595.231 Ft támogatási összeggel,
- a Vízi turisztikai szolgáltató központ és kapcsolódó kerékpárút kialakítása a Sió partján (TOP-1.2.1-16-TL1-2017-00001) 335.160.496 Ft értékben,
- a Szárazföldön és vízen a Sió mentén 4. ütem (TOP-1.2.1-16-TL1-2019-00002) 499.999.999 Ft forrással, valamint
- a Sió turisztikai fejlesztése (Szekszárd Megyei Jogú Város projektje TOP-6.1.4-16-SE1-2017-00001) 100.000.000 Ft pályázati támogatással.
A fent sorolt projektek megvalósításának eredményeként vehetjük lajstromba eddig elkészült beruházásainkat, közöttük például a palánki hídnál épült Turisztikai központot, a 3,5 km hosszúságú kerékpárutat a Turisztikai központtól a Völgységi-patakig, a 4,5 km hosszúságú kerékpárutat a Völgységi-pataktól Harcig, három megálló épületet, tizenhárom vízi kiszállót, kettő túrakajakot, illetve a merketing célzattal létrejött kisfilmeket.
– Ami még előttünk áll, az tulajdonképpen egy a Völgységi-patakon átívelő kerékpáros híd, valamint a simontornyai és sárszentlőrinci megálló épületek kivitelezése. Ugyanakkor a megvalósítás alatt álló fejlesztések sorába tartozik immár a medinai foglalkoztató központ, illetve tizenhárom úszómű beszerzése – összegezte az osztályvezető.
Naszvadi Balázs szerint mind a megyei, mind az érintett települési önkormányzatok, valamint a kapcsolódó szakmai partnerek is büszkék lehetnek az eddigi munkára, s annak eredményeire.
– A jövőkép mindenki számára egyértelmű: Tolna megye turisztikai fejlesztései révén erősítheti meg pozícióját, komfortosságát, helyi gazdaságát és közösségeit – s ebben pedig zászlóshajónak számít a Sió projekt – zárta előadását.
