Ismert nemzetközi hírportál, a Politico jelentette meg Ribányi József közleményét Twitter Chat felületén. Az alelnök egyben a Régiók Bizottsága magyar delegációvezetője, aki az okos közlekedés kapcsán fejtette ki álláspontját az alábbiak szerint.

1. Mi a legjobb mód a közlekedés elszenesedésének visszafordítására?
• Az Európai Stratégia az alacsony-emisszió mobilitásért kiemeli az intelligens közlekedési rendszereket, az alacsony-emissziós alternatív energia hadrendbe állítását és a zéró-emissziós járművek további fejlesztését. A téma RB-s raportőreként szívből üdvözlöm a Stratégia átfogó és horizontális megközelítését.
• Az alacsony-emisszió mobilitás fejlődése lehetőséget adna az európai gazdaság felrázására, és ezzel egyidejűleg megmentené a környezetünket.
• A technológiai haladás negyedik hullámának közepe és az Ipar 4.0 alatt a közlekedési rendszer hatékonyságának emelése a digitális technológián keresztül lehet a legjobb és végső módja a széndioxid használat beszüntetésének.
• Az európai városoknak és régióknak kulcsszerepük van az alternatív üzemanyag technológiák, az elektromos mobilitás, a tiszta tömegközlekedés és a megújuló energia megoldások hadrendbe állításában, például kulcsfontosságú intézkedésként bevonva őket a városi mobilitás stratégiáikba, létrehozva a szükséges feltöltő infrastruktúrát. A helyi és regionális hatóságok nélkülözhetetlen partnerei ezen technológiák terjedésének támogatásában a tömegközlekedés módszereiben.

2. Mi a szerepe a vezető nélküli autóknak az okos közlekedésre való átállásban?
• Az intelligens önjáró és szállító rendszerek és az autonóm járművek a technológiai innováció zászlóshajói, melyek meghatározzák majd az európai autógyártás jövőjét.
• A vezető nélküli autók szorosan kapcsolódnak az okos közlekedéshez, hiszen a csatlakoztatott és autonóm járművek telepítése kulcsszerepet játszik az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésében.
• A vezető nélküli autók az integrált és okos mobilitási megoldásokat népszerűsítik, melyek hozzájárulnak az energiafogyasztás és az utazási költségek optimalizálásához.

3. Melyek az okos mobilitás nagy kihívásai?
• Az okos mobilitás kulcsfontosságú eszköz az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, azonban a környezetvédelmi céloknak való megfelelés valamint a megfelelő feltételek biztosítása az utasok és vállalkozások számára nagy kihívás a városoknak.
• Kapcsolódva a fent említettekhez szintén nagy kihívás a különböző EU-s és tagállami politikák, klímaváltozási célok, az ipar és a piaci szereplők közti együttműködés biztosítása.
• Az okos mobilitási megoldások fejlesztésének finanszírozása újabb kihívásnak tűnik a régiók és városok eltérő fejlettségi szintjéből kifolyóan. Ennélfogva nélkülözhetetlen a vissza nem térítendő támogatások és az Európai Stratégiai Beruházási Alap (EFSI) pénzügyi eszközeinek alkalmazása.
• Szintén kihívás az elektromosság háztartásokban való tárolásának telepítése, mindazonáltal alapvető szerepe van a megújuló energiaforrások használatában, valamint biztosítja az elektromos járművek otthoni feltöltését.
• Az interoperabilitás biztosításának érdekében a közös európai technikai előírások végrehajtásának számos nehézséget kell áthidalni a határmenti régiókban, a különböző közlekedési és autópályadíj rendszerekből, technikai feltételekből és jogi szabályozási keretekből kifolyóan.