Ribányi József felszólította a helyi és regionális önkormányzatokat, hogy próbálják meg az embereket az alternatív üzemanyaggal működő gépjárművek használatára ösztönözni.
Mint kiderült, a területrendezési tervekben prioritásokként szükséges megjelenniük mind a kerékpározással, sétával, tömegközlekedéssel, mind pedig a közautózással vagy telekocsival kapcsolatos megoldásoknak. A javaslat magában foglalja többek között az elektromos gépjárművek beszerzéséhez juttatott pénzügyi támogatás lehetőségét, valamint a vámtarifa csökkentését.
“Azzal, hogy az európai régiók aktív szerepet játszanak az okos telekommunikiációs és fuvarozási infrastruktúra kiépítésében, biztosíthatják a több tagállamon is keresztülhúzódó TEN-T hálózaton futó automatizált szállítóeszközök eredményes és gyakorlatias használatát.” – érvelt az előadó, sorolva az optimalizáláshoz hozzájáruló további értékeket.
A polgármesterek, valamint a helyi és regionális képviselők támogatják a különféle tömegközlekedési eszközök jegyeinek, hátterének integrálását, viszont a vasúti, közúti, vízi illetve légi közlekedés eltérőségéből fakadóan komoly kihívások is felmerülnek.
Az alacsony vagy nulla károsanyag kibocsátású mobilitás program várhatóan forradalmasítja a közlekedést a hálózatok, járművek és az üzemanyagok tekintetében. A Régiók Bizottsága egyetért az üvegházhatású gázok kibocsátásának – az 1990-es évhez képest – legalább 60 százalékos csökkentésével. A villamosenergia szállítás és az elektromos feltöltő infrastruktúra gyorsan telepíthető városi területeken és agglomerációkban, köszönhetően a helyi hatóságok támogatásának.
"A helyben előállított, tárolt és felhasznált elektromos energia stabil és olcsó üzemanyagot biztosíthat az alacsony kibocsátású e-mobilitás felé történő átmenet felgyorsításához"-
jelentette ki Ribányi József, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az elektromos járművek töltőállomásainak szabványosítása elengedhetetlen ehhez. „Az Európai Bizottságnak támogatnia kell az elektromos töltőállomások felállítását olyan szabványok kidolgozásával, amelyek lehetővé teszik az üzemanyagtöltő állomások beépítését meglévő épületekbe vagy létesítményekbe is.”
A helyi és regionális önkormányzatok tudatában vannak annak, hogy az alacsony kibocsátású mobilitás felé történő elmozdulás kihívásokat jelenthet a munkaerőpiac számára, ezért kiemelten kezelik, hogy a munkaerő átképzése új lehetőségeket teremtsen. "A magas munkanélküliségi ráták ellenére a közlekedési ágazat számos fontos területén munkaerőhiány van a digitális készségek hiánya miatt" – hangsúlyozta az előadó.
A vélemény elfogadására a Régiók Bizottsága júliusi plenáris ülésén kerül sor.