Ribányi József üdvözölte mind a sajtó, mind a konzorciumban résztvevő tagok (Tolna Megyei Önkormányzati Hivatal, Harc Község Önkormányzata, Kölesd Községi Önkormányzat, Pálfa Község Önkormányzata, Simontornya Város Önkormányzata, Csiga-Biga Mozgás- és Képességfejlesztő Alapítvány, Szekszárdi Kajak-Kenu Sportegyesület) megjelent képviselőit.
– A Tolna Megyei Önkormányzat, mint konzorciumvezető elsődleges célja: a projekt sikeres megvalósítása, mely hozzájárul a térség turisztikai gyarapodásához és a helyi gazdaságfejlesztéshez egyaránt.
A projekt Ozorától a Sió dunai torkolatáig – összesen 85 kilométeren – teszi lehetővé egy kiszállókkal és megállókkal kiépített vízi turisztikai útvonal megvalósítását – foglalta össze a projekt lényegét az alelnök.
Naszvadi Balázs a fejlesztéseket előrevetítve tájékoztatott: összesen három ütemből áll össze a Sió projekt, amelynek további két eleme – több mint 600 millió forint összegben – egy szekszárdi turisztikai bázist foglal magában valamint 62 kilométernyi Sió menti kerékpárutat, amelyből 8 kilométer új, töltésen épülő utat jelent.
Az osztályvezető az Országos Vízügyi Igazgatóság 12 milliárd forintos projektjére is felhívta a figyelmet, amelynek köszönhetően a Sió mederrendezése valósul meg, továbbá a töltés megerősítése.
Az állomások tervezése legkorábban 2017. november végén zárulhat, majd a közbeszerzési eljárás után sor kerülhet a kivitelezésre. A projekt várhatóan 2019. májusában valósul meg.
Madarász Orsolya a részleteket illetően elmondta: összesen 12 kiszálló építése szerepel a tervekben, amelyek részben épített elemeket, részben a vízből kivehető, moduláris úszóstégeket tartalmaznak. A Sió Árvízkapunál kettő, valamint Sióagárdon, Harcon, Medinán, Kölesden, Borjádon, Uzdon, Sárszentlőrincen, Pálfán, Simontornyán és Ozorán létesül egy-egy kiszálló.
Ahol nincs a közelben alkalmas – már meglévő – épület, ugyanakkor a település elhelyezkedése vagy turisztikai vonzereje indokolja, ott a kiszálló mellett megálló is kialakításra kerül.
Harcon, Kölesden, Sárszentlőrincen, Pálfán és Simontornyán kerül megépítésre ilyen célú épület, amelyben mosdó és büfé is rendelkezésre áll, valamint bérelhető lesz túrakenu illetve kerékpár.
Az említett 5 újonnan épülő megálló mellett – hasonló funkciókkal – a már meglévő sióagárdi vízi bázis, valamint a medinai malom áll a túrázók rendelkezésére. A beruházás során a megálló-épületek teljes körű, komplex akadálymentesítése valósul meg, ám a kikötőhelyek fizikai akadálymentesítése árvízvédelmi okokból nem lehetséges.
A megállókon túl Medinán egy foglalkoztató központ kialakítása is része a projektnek, amelyet a Csiga-Biga Mozgás-és képességfejlesztő Alapítvány valósít meg. A létesítmény minden korosztály – de elsősorban a kisgyermekek – számára biztosítja például az élő népművészet megismerését, egészségmegőrző programok vagy a terápiás, kutyás játszóház lehetőségét.
A tervek szerint valamennyi megállón kiépül egy turisztikai tájékoztató- és kártya rendszer, amely például a megálló közelében található látnivalókról ad információt.